Monday, August 29, 2011

BARU AKU TAHU BETAPA SEKSANYA MEMBELI SANTAN KELAPA

Assalamualaikum......

Aku baru sahaja balik dari membeli belah di pasar besar Masjid Tanah Melaka.. Pergh..kau tahu, betapa sesaknya di situ... Memang berpusu-pusu orang datang.. Aku rasa, siapa yang menjual daging, ayam, barang2 dapur, barang2 basah, bahkan paku tekan untuk memaku alas meja pun pasti laku.. Hahahahaha..

Tapi, yang pastinya, benda yang paling laku setiap kali nak raya adalah:

SANTAN KELAPA!!!!!


Pergh...serius weh... Aku datang jerk pagi-pagi, memang ramai beratur memanjang.. Walaupun banyak kedai yang bersaing menjual santan kelapa, tapi yang pastinya setiap kedai tu pasti ramai yang beratur...Beraturnya tu pulak, bukan macam beratur kat kantin sekolah, tapi beratur macam nak beli tiket Bola Sepak... Sungguh panjang...

So, tadi, aku pun beratur lah untuk membeli santan.. Even memang panjang pun, aku tetap gigih beratur.. belakan aku tu pulak sorang pakcik Cina yang agak peramah..Mula2 aku pelik tgk pakcik Cina tu.. kenapa pulak dia sibuk2 nak beli Santan sampai 4 KILO!!!!! jadi aku tanyalah dia nak masak apa dengan santan banyak macam tu.. Dia kata, dia just tolong kawan melayu dia.. Sama2 masak.. Lagipun kawan melayu dia tu memang tiap2 tahun selalu ajak dia beraya sekali.. Pergh..tetiba teringat pulak iklan PETRONAS yang pasal raya bersama2 dengan kaum lain tu.. Bagus betul pakcik tu..

Ha, tetiba aku tengah syok2 beratur.. Aku dikejutkan dengan berita bahawa SANTAN HABIS!!!!
Argh!!!!!! Ini bermakna, rugilah aku beratur lama selama ni?!!!!!! Buang masa aku jerk!! So, aku bergegas ke kedai lain...

Kedai lain ni pulk, panjang jugak beratur nya.. Tapi, aku still beratur lagi.. Tetiba aku dikejutkan dengan berita bahawa MESIN PERAH SANTAN ROSAK!!!!!
Sengal seh.... Tapi, aku still beratur lagi.. Sebab mungkin repairnya sekejap jerk kottttt...
Tunggu punya tunggu.. Alhamdulilah.. Mesin tu boleh guna.. So, aku pun sabarlah menunggu.. Tetiba rosak balik...Huh... Adoyai.. Datang sorang pakcik tu pulak, dari belakang, terus ke depan, sebab nak beli kelapa parut.. Orang belakang aku yang beratur panjang dari tadi, memang dah menyumpah seranah aku rasa..Haish..pakcik..pakcik...

Lepas tu, aku tengok, mesin yang rosak tu dah boleh berfungsi setelah dibaiki.. Maka, aku tunggu jerk lah kan.. Tetiba..aku bau macam benda terbakar.. SAH!!!!! soket mesin tu terbakar aku rasa.. Last2, aku buat keputusan, beli KELAPA PARUT jerk....Balik rumah, terus perah sendiri...

Maka, aku simpulkan bahawa, MEMBELI SANTAN ITU LEBIH MENCABAR DARIPADA MEMBELI BAJU RAYA DI SOGO!!!!! Sebab apa? Lu pikirlah sendiri... huhuhuh..

Di kesempatan ini jugak, aku nak mengucapkan:

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI...