Wednesday, August 3, 2011

PERNAH DENGAR TENTANG RITUAL MELANGKAH BAYI?

Assalamualaikum...

Pernah dengar tentang ritual MELANGKAH BAYI? H, mesti ada yang pernah denga, mesti ada yang pernah, mesti ada yang tak kan? Ha, kalau nak tahu, ritual ni merupakan sebuah ritual unik penghapusan dosa bagi sejumlah bayi di desa Castrillo de Murcia, dekat Burgos, Spanyol utara, Minggu .

Dalam ritual El Salto del Colacho (kadang2 disingkatkan menjadi El Colacho) ini, seorang lelaki yang mewakili karakter iblis akan melompati bayi-bayi yang ditidurkan di bawahnya. Ritual ini telah wujud sejak 1620 sebagai salah satu acara dari perayaan Corpus Christi bagi penganut Katholik.

Wah...mesti unik kan? Nak tengok tak gambar nyer?










(Foto: AP Photo/ Israel Lopez)

Cer tengok, laki tu akan menyamar jadi setan, lepas tu melompat kat budak2 tu.. Agak2 apa tujuannya yer? Hurm... mesti ada masuk tersirat...

Credit to: SINI

4 comments:

Azham Vosovic said...

bayi pon ada dosa?

amy azuha said...

wahh..bahayanyer..kalau terjatuh atas baby tue adoiii kesiannyer

Mss Ieza said...

iblis langkah bayi yg suci dn x berdosa :ragu

roq said...

cam seronok je mamat tu main lompat2...hahahaha

singgah2 la sini :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails