Wednesday, July 18, 2012

KORANG PERNAH MAIN MASAK-MASAK?

Assalamualaikum...

Siapa di sini pernah main masak-masak masa zaman kecik-kecik dulu? Wah, aku tengok ramai yang angkat tangan.. Ok, ok, sila turun... Wah, aku masa zaman kecik2 dulu memang suka main masak2.. Hahahaahha.. Memang beria bawak barang-barang dapur, selongkar peti ais, semata-mata nak main masak-masak...

So, setelah sekian lama tak main masak-masak, akhirnya tadi....Dapat jugak main masak2... huhuhuhu.. Sebenarnya bukanlah main masak-masak, tapi masak betul-betul yer.. Masa waktu GERKO tadi, kena buat MASAKAN RIMBA...  Kami semua kena masak ayam di dalam buluh yer...So, beria lah ktorang semua bahagikan kumpulan dan tugas untuk memasak...


Dari kiri: Aida, Yaya, Wani, Nana

Ahli kumpulan aku terdiri daripada diva-diva kampung masing-masing iaitu Nana, Aida, Yaya dan Wani... Huhuhu... Kesian kat kumpulan ktorang, TERLUPA NAK BAWAK PISAU!!!!
So, kau nak tahu ktorang guna apa????

GUNTING!!!!


 Gunting aku lebih kurang cam ni desingn dia, tapi warna BIRU...

Serius, gunting ni guna untuk potong kulit halia, potong ayam, potong daun pisang, daun kelapa.. Terbaik ar... Tapi, nasib baik ada insan yang bagi pinjam pisau, TERIMA KASIH diucapkan...

Masa nak start bakar ayam dalam buluh, ktorang main sumbat-sumbat ayam tu dalam buluh.. ALeh-aleh hampir penuh.. Lepas tambah air baru bakar.. Tetiba plak masa tengah bakar tu, lupa nak bubuh garam dan rempah sup. Terpaksa bubuh balik rempah dan garam dan teruskan proses pembakaran sambil kocak ayam tu.. Takut rasanya tak sebati...


Kau tahu, masa agak dah lama sikit masak, tetiba hujan mula turun.. Semua bergegas nak balik.. So, ktorang pun gigih amik ayam tu dan tuang dalam bekas yang ktorang dah anyam sebentar tadi... Rasanya cmner???
PERGH!!!!! TERBAIK!!!

"Kenapa ayam korang rasanya sedap???"
                                  Ruzaifi
                                                   Salah seorang ahli PENGAKAP yang cuba masakan ktorang..

Alhamdulilah.. Nasib baik ayamnya masak elok, rasanya sebati.. Cuma kentang tak berapa empuk...


Paperpown, terima kasih buat ahli kumpulan saya... Walaupun aku tak berapa sihat kerana selsema, tapi gigih jugak aku dan korang semua menjayakan program masak memasak ni.. Huhuhuh.. Tetiba teringat plak masa aku join MASTERCHEF IPIS dan mendapat tempat ketiga dalam pertandingan tu.. Tapi, hamper aku masa tu HILANG!!!!! huuuhhuh...


psssssst: Masa ayam tu dituang, ada salah seorang ahli kumpulan lain cakap, bentuk ayam tu cam TAIK!!! Terus sampai sekarang aku ingat!!!! Kurang asam sangat!!!!!



4 comments:

~~zana@pb~~ said...

Mesti semua tak pandai/biasa masak sebelum ni, tu sebab lupa bawa pisau, betul tak?

Cik Aied said...

hitamnya muka makkk!

Cikgu Fikri said...

hehehhehe..
xder lah tak reti sgt masak...
tp, biasa2 jerk...
:)

MyMy said...

salam fiq..

msg aku boleh? aku lost no phone ko la. :(
oh yaa.. nanti aku turun kl ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails