Sunday, January 13, 2013

5 COKLAT TERMAHAL DI DUNIA

Assalamualaikum...

Aku dah lama tak post benda paling mahal di dunia kat blog ni, so pagi-pagi buta pukul 2.30 pagi ni, aku tetiba rasa nak post pasal COKLAT PALING MAHAL di dunia plak..

Siapa di sini yang suka makan coklat? Mesti ramai yang suka kan? Uish.. jangan tanya aku.. Aku lagi lah suka.. Lebih-lebih lagi NOUGAT.....Ala, coklat putih yang ada kacang tu.. Sedap weh! Serius!!!!. Kalau kat Langkawi, memang dah borong habis-habisan dah.. huhu

So, menurut sumber yang aku jumpa tadi, 5 coklat paling mahal di dunia ialah:

5. GODIVA



Pencipta : Godiva "G" Collection
Harga : US$ 117 per pon ( pon ni aper ek? aku main salin jerk...huhu)
Tempat : New York City
Perisa : Antaa perisanya ialah Tasmanian Honey, Mexico Hot Coklat... (mesti sedap kan?)

4. RICHART


Pencipta : Richart
Harga : US$ 120 per gram
Tempat : Lyon, Paris
Perisa : Almond, Rasberry,Strawberry dan beberapa buah eksotik yang lain (agak2nya buah naga ada tak?)

3. DELAFEE


Pencipta : Delfee
Harga :US$ 504 per 450 gram
Tempat : Neuchatel, Swiss
Keistimewaan : Dibuat dengan menggunakan EMAS 24 karat berbentuk serpihan dan dibuat dengan tangan ok!!!! Mantap sangat!!!

2. NOKA


Pencipta : Noka Vintages Collection
Harga : US$ 854 per 450 gram
Tempat : Dallas, Texas
Keistimewaan : Merupakan kompilasi terbaik coklat hitam dari perkebunan yang khusus di Venezuela, Pantai Gading, Trinidad dan Equador..

dan coklat termahal disandang oleh:



1. CHOCOPOLAGIE




Pencipta : Knipschildt
Harga : US$ 2600 per 450 gram (mantap!!!!!)
Tempat : Norwalk, Connecticut
Keistimewaan : Truffle hitam di dalamnya hanya dibuat jika ditempah terlebih dahulu. Truffle terdiri daripada 70% Valhrona coco yang dicampur dengan  Ganache lembut dan minyak truffle handmade. Sebagai sentuhan terakhir, truffle ditaburi serbut coklat. (truffle tu apa ek? triffle tu aku tau lah..huhu)

sumber: SINI

Wah..mantap semuanya... Tapi aku rasa mesti tak HALAL kan? Kita sebagai orang Islam, kena utamakan perkara yang HALAL yer... Walaupun coklat tu semua mengiurkan, kita sabar yer.. :)


4 comments:

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Memang nampak sedap.. Huhuhu..

pon = rasanya 'pound' kot sebab selain gram, pound/paun juga digunakan untuk sukatan berat

Pantai Gading = sebenarnya Ivory Coast atau Cote d'Ivoire ni sebuah negara

Tapi apap-apapun betullah Fikri, utamakan halalan thoiyyiban

Faridzuan said...

Fulamak, mahal gilalah harga coklat-coklat tu, macam tak masuk akal, dah boleh beli handphone android satu! Tapi yang pasti, Cadbury tetap di hati. Keh keh keh. ;)

ZWAN SABRI said...

teringin nak rasa kesedapan semua coklat tu.. bilalah aku nk kaya.. huhu

diyanadedeqz said...

Godiva ada kt malaysia da.rm80 utk 100gram.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails