Friday, February 1, 2013

PETUA UNTUK BANGUN AWAL DI WAKTU PAGI

Assalamualaikum...

Korang tahu tak apa-apa tips untuk bangun awal di waktu pagi? Atau pun cara untuk mudah bangun dari tidur? Bukan apa, aku ni kadang-kadang dengar bunyi alarm.. Kadang-kadang tak.. Serius weh..

Lagi 1, kalau aku dah dengar alarm aku berbunyi, aku akan SNOOZE (cam ni ae eja?) banyak-banyak kali.. Last-last lambat jugak aku bangun... Set jam pukul 6.10 pagi..Tapi bangunnya pukul 6.50 pagi.. Tak ker kelam kabut aku nak solat, mandi dan bersiap?

Kadang-kadang kalau ada event penting waktu pagi, aku sangat risau kalau terbabas.. Pernah jugak kawan aku tolong kejutkan aku.. Pasti aku akan bangun lewat gak.. Sebab apa? Sebab aku akan bangun then tidor balik..

Pernah aku dengar beberapa tips.. Antaranya :

Sebelum tidur, niat dalam hati lebih kurang macam ni:

Ya Allah, bangunkanlah aku pada jam ....... 

Ada pulak yang kata, niat macam di atas, then tepuk bantal 7 kali sambil selawat..

Seolah-olah macam psikologi kepada kita untuk bangun awal pada esoknya...

So, korang ada tak cara lain yang boleh dikongsikan? dan yang paling penting BAGAIMANA UNTUK TIDAK TIDUR SEMULA SELEPAS BANGUN PAGI?

7 comments:

Kira Kekuri said...

huaaa~ kena cuba niiii~ *team selalu terbangun lewat*

Unknown said...

Asalamualaikum cikgu :D rasanya ada kott .. kalau adik l , adik akan baca doa tidur , doa al-fatihah dan lain sebelum tidur and then niat kat dalam hti " Ya Allah .. Bangunkanlah aku jammmmm .... aminn" an setkan di alarm jam brapa yg ptut , lgi satu tdur la jam 10 PM atau paling lambat jm 11 PM akhir skali before tdur minum susu untuk kesihatan la katakan .. inshaAllah dapay bantu cikgu . aminn :)

Cik Embun said...

kena mind set sebelum tido esok kena bangun awal.. ala yg macam p.ramlee buat tu.."nak cari kayu.. nak cari kayu.."hik3~

maisarah sarah said...

kita buat yg niat smbil tepuk bantal tu.huhuhu alhamdulillah tiap2 hari jaga tepat pada masa yg diniatkan.cuma pastu tido balik.wakaka

ada alarm yg leh download kat playstore.kalo nak snooze or off kena jawab soalan dulu.kalo x terus je la alarm tu nyanyi2

Cik Jelly Chan said...

niat yang penting..then pasal tepuk bantal tu mang berkesan pong...tapi kekadang je try sbb tak sempat teros Zzzzzzzz..haha

Chic Na said...

betul. chic na pun selalu buat mcm tu tau. memang menjadi. InshaAllah. :)

Unknown said...

terima kasih semua atas tips yg diberikan... hehe... hope dpt bangun lebih awal..Amin :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails