Saturday, December 18, 2010

Agaknya entry ni ISU LAPUK ker?

Arini meh kita cerita sket topik yg lebih serius..Asik2 aku wat citer merepek..Psl Dunia dikuasai wanita lah, mcm2 lah..heheheeh..
Hurmmmm..korang semua mesti sygkan ibu masing2 kan? Dan pasti ibu korang turut sayangkan korang kan? Alhamdulilah...Itulah dia rahmat Allah S.W.T yang kita patut syukuri...Bukan semua di dunia ni dapat kasih syg seorang ibu..
Tapi kan, Kalau mcm ni, agak2nya kenapa ek?

Adakah sebab suka-suka...



Atau kerana terpaksa?



Kenapa ek?
Bila manusia melakukan sesuatu yang kejam dan melampaui batas, mesti orang nak ckp:
KO NI MCM BINATANG!!!!

tP, bagaimana pula dengan situasi di bawah?

Sayu jerk hati si ibu, bila bwk anaknya yang sudah terkulai layu tu..



Sabar anakku, ibu tahu kamu kesejukan.Dakaplah ibumu ini wahai anakku.


Tgk tu, walaupun pagar tu tajam, si ibu sanggup laluinya juga.


Syg btol ibu tu ngan anak dia.



Si ibu sanggup berkorban, demi menyelamatkan nyawa anaknya.


Comel btol kan kedua2 anak beranak ni?hurmmm...


Adakah mereka yang buang bayi itu mcm binatang ATAU binatang yang mcm mereka?


Hmmmmmm..bila aku tgk gambar2 tu, tetiba aku rasa sayu...Betapa sygnya haiwan tu kat anak dia.Aku terdetik nakw at entry mcm ni, biler aku tgk kucing aku baru nak beranak aritu..Dia sanggup bersusah payah panjat bumbung umah aku, semata2 nak pindahkan anak dia ke kwsn yg lebih selamat. Punyerlah susah payah dia wat mcm tu..

Mungkin bagi korang , cerita psl BUANG BAYI ni satu perkara yang biasa..normal..lapok..Tp, cuba kita pikir, sampai biler kita nak biarkan benda2 mcm ni jd SEMAKIN BIASA dlm klgn msyrakat kita?

Adakah semua kesalahan tu, harus diletakkan di bahu ibu yang buang anak tu? Kadang2 aku tringin nak tnyer mereka..Kenapa sanggup buang bayi tu? Kadang2 aku pown terpikir gak, biler kita berada kt tempat mereka pown, tak mustahil kita akan lakukan perkara yang sama. Adakah sebab malu? Atau kerana marahkan si bapa, anak tu pula jd mangsa?
PERSOALANNYA: SAMPAI BILA PERKARA NI HARUS DIBIARKAN?

Assalamualaikum...

30 comments:

Syiela O-lala said...

actually, isu ni tak lapuk pun. tapi kalau kita biarkan lama-lama akan jd sebahagian dlm masyarakat kita. sanggup ke kita tgok generasi akan dtg jd makin teruk macam ni? aku tak sanggup. tapi apa yg mampu kita buat?
dah mcm mcm kempen yg kerajaan buat. tp still jd jgk. pucuk pangkalnya hati masing-masing. aku doa dan harap sangat mudah-mudahan kita semua dijauhkan dari perkara maksiat macam ni.

hmm, bila tengok binatang tu rasa sayu je hati ni. tak sangka manusia lagi kejam. apa-apa pun terima kasih utk entry ini serta peringatan tersebut. :)

Zara Affendi said...

Tanpa kita sedari haiwan lebih penyayang kan? huhu

Cikgu Fikri said...

sYIELA...

tHANKS atas pendapat yg anda beri..
btol tu, kerajaan dh wat mcm2 kempen..media massa pown xterkecuali..tp, gejala mcm ni still lg ader, bahkan ibarat cendawan tumbuh selepas hujan..pokok pangkalnya mmg hati masing2..
Amin..
smoga msykt kita dijauhkan drpd gejala tersebut..

Cikgu Fikri said...

ZARA..

tU LAH psl..
orang slalu mengata manusia tu seteruk binatang..
tp, sebenarnya jika manusia tu dh membatasi nilai2 kemanusiaan, mereka lg teruk dr haiwan.

*Cekgu ima* said...

malu je kat binatang... hmm..

Ayuni said...

org yg x berfikiran je buat mcm tu, mengikut nafsu...

Cikgu Fikri said...

Cekgu ima...

tau xpew..
haiwan pown sygkan anak...

Cikgu Fikri said...

ayuni..

btol tu,
bler nafsu dh bermaharaja lela, semua yg btol, jd xbetul..hm...

akubersamaCahya said...

abc takleh tgk baby2 yg mati.. sedih! bodo sape yg bunuh anak die. bodoh sgt,(maaf emo sket)

tgk iklan kat tv tu.. dlam kalangan binatang takde manusia.. tapi dalam kalangan manusia ada BINATANG!

... huhuhu komen dgn marah... huhuhu isu ni tak penah and takkan lapuk. perkara ni akan jadik n trus berlaku. erm!

Cikgu Fikri said...

aKUbERSAMACahya..

btol tu..
isu ni mmg xkan lapuk..
kadang2 risau gak sbb dh mcm candawan tumbuh selepas hujan...
erm..
xpew emo skali skala..
saper2 pown tgk orang buang bayi, mmg akan emo..

munna said...

isu ni takkan lapuk.. sebab masalah pembuangan bayi ni semakin serius

Cikgu Fikri said...

munna..

btol 2..
makin lamer, makin serius....

.:padie_eyla:. said...

zaman sekarang nak jadi macam zaman dulu dulu. petanda kan.?;p

azzey said...

Cikgu Fikri: Ngeri & kesiannya tgk 2 gambar kat atas tu....

p/s:slm kenal dan follow blog ni.....AZZEY....

Cikgu Fikri said...

pAdie_eyla...

btol tu...
mgkin patanda...
hurmm....

Cikgu Fikri said...

azzey...

salam kenal gak..
thx follow...
mmg menakutkan biler tgk gmbr2 bayi tu..

nisa said...

isu ni bukan isu lapuk, tapi masalah yang semakin sebati dalam masyarakat kita khususnya Islam yang tidak sepatutnya dibiarkan.. isu ni mesti sentiasa dibangkitkan untuk menyedarkan betapa besarnya peranan kita semua untuk membendung sekali gus menghapuskan masalah ini...

Bagus entry ni.. semoga lebih banyak entri - entri kesedaran utk masyarakat dipaparkan

MiSzy DiaN said...

isu lama nie..
tp masih di ingat smpai skrg kan..
:(
sedey arr..
tak bley tgk gmbr mcm tu taw..
nmpak sgt pbezaan kita dgn makhluk lain yg tiada akal fikiran tp taw erti kasih sayang kan.. :)

Cikgu Fikri said...

Nisa..

btol tu,
sememangnya isu ni bukan isu lapuk..
seharusnya perlbagai pihak perlu mainkan peranan masing2 agar gejala mcm ni dpt dibendung...
Trima kasih krn komen. :)

Cikgu Fikri said...

Misz Dian..
btol tu, isu lama,
tp masih lg berleluasa..
risau..risau...

Ikah said...

ank2 ini hasil zina & zina yg berleluasa melahirkan ank2 yg xbedosa ini akn berterusan coz ini satu petanda2 kecil kiamat...

Nana Liyana said...

ish3 . apa nk jadi mnusia skrg nhe . haiwan pn ade lg 'prsaan' tau . x gune lgsg! kalau xmau anak tu , meh bak cni sy yg jage .

Cikgu Fikri said...

ikAh...

btol2..
hasil penzinaan..
dh malu, buang cm tu jerk..
pergh.,...

Cikgu Fikri said...

Nana Liyana..
btol tu, haiwan pown tau sygkan anak..

A.D.A.M. said...

Haiz tu la pasal. Malu ngan haiwan yg sayang anak kan.

MiSzy DiaN said...

fiq : risau dgn remaja zaman skrg..tak taw arr kalu dorg ni pk ke tak masa depan dorg kan..

Cikgu Fikri said...

A.D.A.M


Btoltu..
patutnyer rasa malu..
hurm....

Cikgu Fikri said...

Misz dIAN..

BTOL TU,
sgt merisaukan..
aper nak jd lah,,..

ijam ismail said...

adeh~~~
nk munth pun ade...
yg letup gmbr beruk serang anjing 2...
huhu comel~~~

Cikgu Fikri said...

ijam...

hahhaahaa..
comel?
heheeh..
bayi itu hasil peranakan ewa..
bole?
heheeh.....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails