Friday, December 31, 2010

KASIHAN KANAK-KANAK ITU...........

Assalamualaikum..

Tadi masa petang aku pergi bank tau..
Pastu, aku nampak ader sorang budak ni dia tegur lah saper2 yang lalu kt ctu...

Assalamualaikum..derma utk rumah anak yatim...

Suara dia serius menusuk kalbu..Sayu jerk ditambah dgn serak-serak basah... Lepas tu, malam nyer plak, (tadi lah kiranya, around 8.30 malam) aku pergi klinik sbb aku tak sihat...
Pastu, aku nampak budak tu berdiri lagi malam2 cmtu kt depan bank tu..Pergh..terus aku rasa cm tersentuh..


Aku bermonolog:


Kesiannyer budak ni tak balik dari tadi..

Aku perhatikan dari jauh..dia tegur saper2 yang lalu kt situ..
Tapi, aku tgk ader yang buat tak tau jerk..
Lepas tu, ader sorang perempuan ngan sorang laki tu, derma kat budak tu..
Alhamdulilah..


Selang beberapa minit, aku pown dipanggil oleh doktor...D0ktor tu nmpak cm muda...huhuhuh..
Bler aku kluar dari klinik tu, aku tgk budak tu dah takder..Rupa2 nya budak tu dah dijemput oleh sebuah kereta yang agak mewah gak lah..Jenis MPV rasanya...


Mungkin yang menjemput tu orang dari pusat anak yatim tu kot...Sampai sekarang suara budak tu masih terngiang-ngiang lagi kt telinga aku..Memang menusuk kalbu...


JADI?

kredit to SINI..
Apa yang akan korang lakukan jika terserempak ngan budak2 yang masih kecik cm tu?

Bagi seribu satu alasan?
atau
Angkat kaki?
atau
Tolak budak tu ke tepi?

Mesti rasa tersentuh kan?

Tapi, kadang2 aku lg kesian dan risau kalau2 mereka2 ini dtgnya dari sindiket pemerdagangan manusia..
Bygkan kalau budak kecik2 mcm tu, dipaksa mintak sedekah..Dah lah tu, kalau tgn n kaki kena potong..Pergh..lg dahsyat kott..

Aku ingat lagi, masa kt Pasar Malam Taman Air Biru Pasir Gudang, ade baper orang yang merangkak-rangkak takde kaki..Mintak simpati..
Khabarnya mereka2 tu daripada sindiket mcm tu..Pergh..mmg kesian kan?

Sampai bler lah perkara ini harus dibiarkan?


hURmmmmmm..err..citer yang ni tak der kaitan ngan yang atas ae..Yang atas tu, aku rasa btol budak tu dari rumah anak yatim...


Nampaknya tu jerk lah entry penutup aku untuk tahun 2010 ni...Semoga tahun 2011 yang bakal menjelma ni, menjadikan kita lebih matang dan berjaya..Amin.. :) SELAMAT TAHUN BARU SEMUA!!!!

11 comments:

Bulan said...

kesiannye..
kalo jupe xsalah pun bg sedekah.
tak kisah la mereka dtg dr mne..
mgkin betol dr sindiket.tp nk wat cmne.tue nasib mereka.jadi hamba pada manusia kejam.Allahua'lam

Cikgu Fikri said...

bulan...

btol tu..
dh nasib diowang...
kita ikhlaskan hati derma jerk..

cik aied said...

rumah anak yatim? mesti bukan kan? mane ada rumah anak yatim buat mcm tu..peh..siap kne jemput dgn mpv lg...haih..kesian budak tu...

fatihah said...

like this entry.children are cute.not rubbish.

Cikgu Fikri said...

Aied...

ntah lah weh..
aku pown tak pasti btol ke tak...

Cikgu Fikri said...

fatihah...

btol tu..
kanak2 itu sgt comel..
bukannya sampah..

A.D.A.M. said...

Sedih weh. Kesian kan diaorg. Tp tu la, ade je org nak gunakn diaorg. Pahape la.

miss eyza.t said...

sy pernah alami benda yang sama.. tapi budak yang minta derma itu sangat comel.. sedih tgk.. dia anak yatim.. x ada dr mane2 pusat yg anta.. dan pernah berbicara dengannya.. sekadar membantu makcik yang menjadanya katanya..

MiSzy DiaN said...

fiq!!
sorry lama nda on9..
kalu aku kat umah hjung ari sabtu ahad mmg payah maw on9 sb teda line cni..
nati laa tggu aku masuk keja..haha..
jgn ko nda on9 plak..huhu..
entry pn nda wat ni, kena awat auto publish t..huhu..
t laa aku wat entry baru yaaa..hehe..
take care..
happy new year fiq..
sorry lmbt wish k.. :)

Cikgu Fikri said...

Miss Dian...
huhuuhu..
takpew..
aku faham...
happy new year gak yer cik dian oi....
huhuhuhuhuhu... :)

da[Y]un said...

kesian tengok diaorang ni...tapi mmg lagi kesian kalo diorang ni under sindiket. Semua yg diorang buat sepak dipaksa.

Selalu jugak bila kuar KK, ada budak2 datang minta duit cakap nak makan buat muka kesian, bila aku nak bawa p makan tak nak pulak. Terus rasa mcam diaorang tipu je.

Tapi mama selalu pesan, "bagi je lah singgit dua. Kalo bdk2 tu tipu pun nak buat mcm mana. Tapi kalo betul, sekurang2nya kita ada jugak bantu dia sikit..."

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails