Friday, January 14, 2011

Saya Pelajar IPG Kampus Pendidikan Islam

Assalamualaikum...

Sebenarnya dari semalam aku nak join segmen ni, tp, disebabkan semalam, tak bole nak upload gambar..(cm sioot jerk), maka aku pown terpaksa buat pada hari ni..heehhe..Segmen ni best tau..Terbuka utk pelajar IPG sajer..nk join?

KLIK SINI!

Ok, mari kita mulakan segmen ini dengan menjerit sekuat hati bahawa aku adalah pelajar...

IPG KAMPUS PENDIDIKAN ISLAM SELANGOR!!!!!(ni logo lama, sekarang dh guna nama IPGM KAMPUS PENDIDIKAN ISLAM)

Merupakan pelajar pengkhususan
BAHASA MELAYU/PENDIDIKAN JASMANI/PENGAJIAN SOSIAL

( InsyaAllah...sebab utk degree ni, dgr citer kna tukar subjek minor...tp, blom confirm lg...tp, aku lg suka kalau pengajian sosial tu, tukar kpd Pendidikan Seni...aku suka melukis..huuhuh)

InsyaAllah juga bakal cikgu Bahasa Melayu..(tp, kalau dh mengajar nanti, tak semestinya aku ngajar BM jer...mana lah tau, kalau2 kt sekolah tu kurang cikgu BI ker, Math ker, kena gak ngajar....Sbb itulah kt maktab ni, ktorang belajar mcm2 subjek utk menyediakan seorang guru yang lengkap dengna jiwa pendidik..Sbg contoh, ktorang blajar gak Math, English, Pendidikan Islam, Unit Beruniform, Pengurusan Kokurikulum, Bina Insan Guru dan mcm2 lg lah....hehehe...

GAMBAR RAKAN SEKELAS..

(yg kt header aku tu pown, classmate aku gak)



Pengalaman Pahit Manis Semasa di IPG...

MANIS MACAM KURMA

Manis tu, serius byk...Dgn kwn2 yg happenig..Rakan sekelas yg kepala semua mcm aku..Jenis mulut byk cakap..Tak reti duk diam..Memang ktorang ni mcm kanak2 periang lah..Dah mcm satu keluarga dah..

(kenangan di PICC PUTRAJAYA..)

(Kenangan rehlah di Sungai Tekala)

Bler ader besday jerk, celebrate samer2...huhuhu..Pastu, masa g Pangkor aritu, sgt lah best..Masa mandi kt bilik air secara ramai2, ktorang siap main jerit2 lg dgn budak pompuan kt toilet sebelah tu...hahahaah..serius klakar..Ntah2 aper2 jerk...Bler ader karaoke jerk, aku masuk..hahaahah..aku ni mmg suka berkaraoke...
Pastu, mcm2 lg lah yg menyeronokkan kt IPG...kalau aku citer pown, mmg panjang berjela...


PAHIT MCM KOPI TAK BUBUH GULA!

Errrrmm..yg pahit n lah tak enak nk citer...rasanya yg pahit, mmg aku tak suka nk ingat..Tapi, rasanya tak byk kotttttt....Cm biasa lah, kena marah ngan lecturer, gaduh ngan kawan...

Kalau korang nak tau, taun lepas, mmg sgt lah hebat, aku ngan roomate aku tak bertegur sampai 3 BULAN!!!! gilak lah.. Cuba ko bygkan, dh lah satu bilik, dua orang...Lepas tu, kalau ko dh bergaduh sesama sendiri, ko akan merasakan bahawa ko duduk dgn orang tak kenal...Serius..Mmg rasa ralat gler masa tu!!!!

Pastu, masa tu cm2 lah berlaku.. budak2 kelas aku, lebih2 SI ASRAR!!! asik mengenakan aku jerk...Tapi, alhamdulilah lah.. Sekarang dah elok..dan aku harap sgt ktorang TAK bergaduh lg..Korang doakan yer..Amin....

(Kepada rumate aku, kalau ko terbaca entry ni, hope kita bersabarlah dgn perangai satu sama lain yer..Ko dgn aku ni, samer jerk..dua2 Keras kepala....So, hope benda yg dh lepas tu tak yah nak ingat yer...hehehe)

tetiba aku rasa segan plak citer psl ni kt korang..huhhuhu...

Apakah perubahan yang anda mahu buat dalam sistem pendidikan negara sekarang ni?



Perubahan dlm sistem pendidikan negara skrg ni, aku nak buat dari segi cara aku mengajar...Aku tak nak mengajar seperti cikgu yang pernah mengajar aku dulu..

Bukan tujuan aku, nak mengutuk cikgu tu, tapi sekadar pedoman bersama..Yg baik jdkan teladan, yg buruk jdkan sempadan.,,Zaman aku dulu, cikgu yg ajar, ader yg jenis masuk kelas, mengajar sikit, pastu buat latihan..
(tak semua mcm ni, sebab ader tu, yg betul2 mendidik kami semua.. :)


Itu dinamakan mengajar..Tp, aku bukan jerk, nk mengajar, bahkan aku nak MENGAJAR+MENDIDIK..mendidik ni lain sikit..Kita kena selami jiwa budak2 tu, faham mereka..Baru senang kita nak bentuk...Aku cukup tak suka kalau ada guru yg suka marah anak murid yg tak siap HOMEWORK tanpa tnya aper sebab murid tu tak siap...Marah tu memang lah boleh, tp kalau smpai nak main cubit2 sekuat hati, ketuk ketampi 100 kali, huiiiish...kesian..

Itulah sebab skrg ni, pengajaran di IPG lebih mementingkan pengajaran dari aspek PSIKOLOGI..kita tak boleh lg gunakan kekerasan..kita gunakan pendekatan psikologi..semoga cara ni akan lebih berhasil utk mendidik..Amin.. :)

Jadi, kepada semua, INGAT PESANAN DI BAWAH NI...



cehwah, nama jerk bakal cikgu BM, tapi ayat dlm blog, tak gramatis lgsung,.hehee..

kredit kepada GOOGLE IMAGE!



22 comments:

Cik Shark said...

owhh kwan ku kat IPG Pendidikan Islam jgak..wahhh :]

cik aied said...

gitulah! :p

ZWAN SABRI said...

owh.. bakal cikgu bahasa melayu rupanya..
ingatkan bakal ustad.. hehe




http://mysuarablog.blogspot.com/2011/01/perempuan-tak-reti-masak-apa-pandangan.html

Cikgu Fikri said...

CIK SHARK..

yeker?
saper nama dia?
cos aper?
sem braper?

Cikgu Fikri said...

cik aied...

gini lah.... :)

Cikgu Fikri said...

zwan sabri..

ustaz?
hehheheh..
insyaAllah.. :)

ijatnuar87 said...

cikgu BM,ingatkan cikgu PJ,hehehe

Rogayah Suparman said...

haha cool bro pesanan yg bawah sekali tu =D

Cikgu Fikri said...

ijatnuar..

ader gaya cikgu pj KER?
heheheh :)

Cikgu Fikri said...

rogayah..

heheeh..
gunakan BAHASA MELAYU sebaik mungkin yer..
tq.. :)

ijam ismail said...

BI jgn d lupe jge...
huhu
=)

OrenLimau said...

yuhuuuuuuuu
salam perkenalan

oh; aina said...

bagus2 bakal cikgu bm nih :)

Cikgu Fikri said...

ijam..

BI?
hheehehe..
haruslah.. :)

Cikgu Fikri said...

orenlimau...

salam perkenalan jugak.. :)

Cikgu Fikri said...

aina....


bakal cikgu BM gak ker?
huhuhuh :)

MiSzy DiaN said...

OOOuhhh cikgu..
hehehehehe..
saya cuti hari jumaat sabtu ahad..
ayat jadi skema dahh..
weeeekkkk..
nak kuar jln dulu..
nati aku on9 mggu dpn ari isnin..
mcm besa dr pagi smpai ptg...



































see you ^.^

Cikgu Fikri said...

ala, sedihnyer..
tp aku free,
time tu plak ko xder..
atp, aku mmg nk kuar jap lg..
tgk KHURAFAT!



































errrrrr..
isnin aku ader kuliah..
huhuh :)

emieysandra said...

wahhh!!
ini mmg cikgu sejati..
kau bagai lilin..

moge sukses yer fiq
~_^

ijatnuar87 said...

hehehehe...header gambar pkai baju PJ,jadi ingatkan kos PJ la,hehehe

Cikgu Fikri said...

emieysandra...


Amin...
tq kak :)

Cikgu Fikri said...

ijatnuar..

heheehe..
ha`ah kan?
ala2 cm cikgu pj plak..
huhhh :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails