Tuesday, February 15, 2011

Apa Kaitan Kucing dengan Duit Syiling?


Assalamualaikum...

Tadi masa kat tandas, ada sorang kawan aku ni, bagi teka teki. Sempat lagi tu..Ha, teka teki dia lebih kurang macam ni:

Kenapa Orang Takut Nak Langgar Kucing?

Masa tu plak, aku baru lepas melepaskan apa yang perlu dilepaskan, so, aku pown join lah sekali apa yang mereka tgh teka tu... So, bler aku smpai jerk kt kawan aku tu, dia dah pown bagi jawapan.

Tak silap aku, jawapannya ialah:

Sebab kucing ada sembilan nyawa..Nanti, bler dia mati sekali, dia akan hidup balik dan kacau orang yg langgar dia tu..

Hhahahahahahahaa..
Ntah aper2 ntah..
Masa tu ktorang semua dah buat muka pelik..
Tetiba aku rasa cm dia dh bengang, dia kuarkan plak mitos orang dulu2..

Kononnya, kalau kita langgar kucing, kita kena campakkan DUIT SYILING yang ada dalam kocek kita sebagai bayaran atas sebab kita langgar kucing tu..Supaya dia tak cari kita kottttt...

Huhuhu..
Pelik..pelik...
Betul ker ada pantang larang cmni dulu?
Aku serius baru tau tadi..
Walaupun sem lepas, aku ada belajar bab PANTANG LARANG ORANG MELAYU, tapi, aku tak jumpa plak pasal mitos duitu syiling dan kucing ni plak..
Heheeh..Jadi, pendapat koang macam maner plak?
Pernah dgr atau tidak?


Aper2 pown, adat dan agama adalah berbeza. Kalau terlalu mempercayai pantang larang , maka kita ianya akan membatalkan iman kerana amalam mempercayai benda karut ini adalah merupakan amalan yang bertentangan dengan Islam.

Hati2 yer... :)

12 comments:

AMMAR YASIR said...

Cikgu Fiq jumpa duit syiling dekat kucing..betul?

kira kekuri said...

as salam..aq pon x tahu ada ka pantang larang cam tuhh.huhuuu..tapi kalau baca buku Ramlee Awang Murshid( 9 Nyawa ) dia ada kata nyawa kucing ada 9..

student said...

teringat pasal buku 9Nyawa RAM...
manusia ada 1 nyawa, so manfaatkan lah sebaiknya erk?

P/s: nasihat buat diri sendiri.


UPDATE!
Menjadi PEMARAH adalah suatu Pilihan Terakhir!
Hargailah kawan selagi dia ada

Afzainizam said...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
selamat hari kekasih wahai kekasih Allah, Nabi Muhammad S.A.W...
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
Salam Sebuah persahabatan....
Terima kasih
kembara ziarah maya”
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Sesungguhnya Allah dan para Malaikat sentiasa bersalawat keatas Nabi" Ya Allah! Limpahkanlah selawat serta salam kepada Nabi, ahli keluarga baginda dan para sahabat.

Allah berfirman,' Kami tidak menurunkan kamu melainkan sebagai rahmat kepada seluruh manusia.' (Al-Anbiya':107)

۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞

nulhazwany abdul malik said...

khurafat. haha

Encik Psychopath said...

ngarut je.

micky eyqa said...

hehehe nice entry.. mlwt sini

MiSzy DiaN said...

fiq!!
did u miss me?? hehehe..








































jumpa minggu dpn ok?
^.^
take care..

Amira Naddia said...

lau langgar kucing bia kn jela..lau baek hati g alihkan bangkai tuh

tp lau baling syilling...membazir kot. bek wat calling2 gewe

emieysandra said...

sal duit syiling tu xpnah dgr lak..macham2 ler, huhu..

NANA NAZIRA.. said...

lor..
hahaahhahahaha.. apasal ko x bg teka teki tu kat kls..
mcti kecoh siot..

ijam ismail said...

huhu..cm 2 eh??
bwu tau ni...hahaha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails