Saturday, February 26, 2011

The History Of Nasi Lemak!!!!

Assalamualaikum....

Lamer gler tak post sumthing kat sini...huhuhuhuh..Semalam aku rasa nk bercerita kt sini, tapi tetiba ngantuk plak..Ha, skrg alang2 aku tgh siapkan refleksi utk projek BM aku ni, aku rasa nk citer sumthing pasal NASI LEMAK!!!!



Saper di sini pernah makan NASI LEMAK? Sila korek hidung!!!
Bagus....tepuk tangan...

Ha, sebenarnua Nasi lemak ni pown ada sejarahnya.Tak tahu lah ada di antara korang yang dah tahu, tapi tadi masa aku tetiba teringin nak tahu pasal Asal-usul Nasi Lemak ni, aku taip lah kat google..Maka......Ha, amik ko..Melambak-lambak keluar..Nak tahu tak?

Meh sini nenek nak citer..


(walaupun guwa ni elastik..tapi guwa tetap nak bercerita)

Pada zaman kesultanan Melaka, tinggallah Mak Kuntum bersama anaknya Seri. Suami Mak Kuntum telah lama terkorban dalam pertempuran menentang musuh di Selat Melaka. Adapun Mak Kuntum ini kerjanya mengambil upah mengurut.

Setiap awal pagi, Mak Kuntum telah keluar dari rumahnya untuk mencari pelanggan.(jgn pikir lain ok..bukan pelanggan tu..kalau2 tua2, manalah laku..huhuuh)..

Ok, sambung balik cerita, ha, biler Mak Kuntum dah duk berambus, maka tinggallah Seri seorang diri dirumah untuk menjalankan kerja rumah seperti memasak, membasuh, berkaraoke(ni sumpah tipu), mengemas rumah dan sebagainya. Begitulah kehidupan dua beranak ini setiap hari walaupun pada cuti umum.

Hendak dijadikan sejarah, pada suatu hari.. timbul rasa jemu dalam sanubari Seri kerana memasak nasi dengan cara yang sama. Begitu juga dengan lauk. Kalu tak ikan goreng, ikan gulai. Kalau tak ikan gulai, ikan bakar. Seri sudah muak dengan masakan tersebut. Sebagai langkah alternatif, Seri mula memikirkan cara lain memasak nasi supaya terdapat kelainan pada rasa nasi. Mula-mula Seri memasukkan sedikit lengkuas kedalam nasi yang sedang dimasak.

Oleh kerana masih tak berpuas hati, Seri mencampurkan sehelai daun pandan untuk menyerikan lagi nasi tersebut. "Biar kewangian bau nasi yang dicampur dengan daun pandan dapat membangkitkan selera mak aku bila dia balik nanti. Tentu mak akan puji aku nanti. " bisiknya didalam hati.

Pada waktu tengahari, Mak Kuntum yang dah penat ni plak, rasa nk melantak..Mak, dia pun pulanglah kerumah. Seri pun menghidangkan nasi ciptaannya itu. Terperanjatlah mak Kuntum melihatkan nasi yang tidak pernah dilihat sepanjang hayatnya. "Apa kau masak ni, Seri?"

"Nasi le! Mak!" jawab Seri,

berulangkali Mak Kuntum bertanyakan kepada Seri. Setiap kali juga Seri menjawap,

"Nasi le! Mak!".

Semenjak hari itu, lekatlah nasi tersebut dikenali dengan NASI LEMAK.

Ha, tu jerk lah serba sedikit citer nenek...Yang part tambahan merepek2 itu, nenek yang tambah..Hahahaahah....
Kalau nak tgk yang ori punyer, KLIK SINI..kredit yer.. :)



Ha, kawan2..Dah faham citer nenek? Ok, apa lagi, komen lah yer... :)

12 comments:

Opah Kentang said...

sengal ko fiq!

Patut nyer kne buat gaya cmne orang melaka sebut

Nasik- le- Mak tu sungguh2 sikit.ehehehe

idealistik kirana said...

bole fiq trfikir kan nak buat research tntg nasi lemak..
great idea......

lea said...

nasib mak yg tanya..kalo bapak..

nasi le! pak...
maka, jadi nasi lepak..x best2

Awan Biru said...

Menarik...

A.s.t.i.n.a said...

haha apeke cikgu nehhh

nadia said...

mujur nasi le mak..kalau nasi le nek..keh3..lain macam je bunyi

Miranisa =) said...

Hahahaha Nasi le! mak! kui kui .:3

Naz said...

kah kah kah! serius lawak!

ijam ismail said...

btol ke?
hahaha

Anonymous said...

alaa... aku dh bace pasal asal-usul nasik lemak ni kat dalam komik ujang dlm thn 90an..wktu tu aku masih bersekolah, aku igt lagi..........

elly not elephant said...

betulke itu sejarahnya....

Cikgu Fikri said...

ELLY...

ntah...
tak tahu btol ke tak..
huhuhu... :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails