Saturday, June 4, 2011

Betul Ker? Kopi Menyebabkan Wanita Sukar Hamil?

Assalamualaikum.



Hari ni aku rasa nak bercerita pasal KOPI..Mungkin ada di antara korang yang dah tahu pasal benda ni..Aku baru jerk tahu..Jadi, ras anak kongsi dengan korang..

Benarkah Kopi Menyebabkan Wanita Sukar Hamil? Hurm....aku tengah fikir ni..Pendapat korang pulak macam maner? Oh yer, sebelum tu, cuba baca pasal benda alah ni...

Menurut para ilmuan Amerika, kafein yang terkandung di dalam kopi akan merosakkan peredaran telur dari ovum ke rahim.

Penelitian yang dilakukan melibatkan 9000 wanita, menemukan hasil bahawa wanita yang minum kopi lebih dari EMPAT cangkir kopi sehari mengurangkan kemungkinan kehamilan sehingga 1/4 kali..

Menurut Sean Ward dari Universiti of Nevada di Reno, AS, mengatakan bahawa penemuan ini memberikan penjelasan menarik tentang mengapa wanita yang mempunyai kandungan kafein yang tinggi seringkali memakan waktu yang lebih lama untuk hamil daripada wanita yang kurang mempunyai kandungan kafein dalam badan.

Betulkah? Kalau benar, itu mungkin dari segi saintifik..Tapi, kita kena fikir juga, segala ketentuan datang dari Allah S.W.T..kalau Dia mahukan seorang wanita itu hamil, hanya dengan kalimah KUN FA YA KUN, pasti berhasil.. Kan? Paperpun, kita cuba sebaik mungkin dan brusaha untuk mendapatkan apa yang kita mahukan..

Walaupun, betul atau salah info tu, yang penting, kopi jangan selalu diminum.. Cer minum Horlick ker, Ais Suam ker... Kan? :)

psssssssssssst: Aku sebenarnya pun tak suka minum KOPI.. :)

info credit to: SINI

12 comments:

Mrs.PaPaDom said...

suke minum kopi kalau cicah dgn biskut je.hihi. tapi kat kmpung nurul,kopi adalah satu keWAJIBAN. =="

syira slyfix (: said...

wah .
info y berguna .
tq .
(:

pwincess Lov3y dOv3y said...

pastu kan..org ada ckp gak..lau minum susu ank nyer putih..lau minum kopi anak nyer kaler...ermm...erkk...hitam kaa??confius2..ahaakk

laskar pelangi said...

thanks 4 your info:)

pelangi suka minum teh ais jerp=)

emieysandra said...

bru tau gk ni, xpela..akak suke horlicks~

Awan Biru said...

Minum teh hijau saja. Tak pun susu. Atau coklat.

cik zaza said...

kopi adalah minuman wajib ada kat rumah. huhu

Kakkoii said...

kk x leh minum kopi t mabuk~~ lalala

Rowena Chasez said...

alamak...
i suka minum nescafe..
mcm mana nie?
huhuuu~
kena laa kurangkan pasnie..

akai said...

a'a samalah kita Rowena Chasez..suka gak minum nescafe..
sampai dah jadi addicted da..
mmg caffein tak elok utk badan pun..huhu..

cik aied said...

sedapnyee kopi!
aku start suka minum kopi sejak wahida salleh menghasut aku supaya minum kopi..haha

HASNORWANI ... said...

kopi radix pon bhya ker? huhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails