Wednesday, June 1, 2011

Ibu, Sampah Ni Kan Boleh Buang Dalam Sungai.

Assalamualaikum....

Sepanjang hari ni, dari pukul 10.30 pagi, sampai lah pukul 7.30 maghrib, aku merayau-rayau satu Melaka.. Dari Masjid Tanah, sampailah ke Merlimau, seterusnya ke Jasin semata-mata cari tempat makan yang best kat Melaka.. Last-last aku makan dengan FOOD COURT MYDIN MITC... Boleh?

So, sepanjang aku berjalan-jalan tu.. Ada jugak singgah ke Banda Hilir.... Saja berjalan-jalan.. Kau bayangkan, kawan aku boleh ajak aku daki bukit yang nak ke gereja tu semata nak tengok pemandangan kat atas sana.. Dia kata naik Menar Taming Sari merupakan satu pembaziran.. Baik daki bukit ni.. Dapat jugak tengok pemandangan Melaka.. Pergh..badan aku ni dah lah menggajah.. Lepas tu kena daki bukit tu.. Haish.serius penat...

Ha, lepas dah daki bukit, turun bukit, beli aiskrim, makan aiskrim, ktorang pun berhentilah di Sungai Melaka... Ha, masa ni, aku jumpa dengan seorang budak yang agak mengejutkan aku.. Rasa nak bantai jerk tangan dia...

Kau bayangkan, mak cik dia ker, akak dia ntah, nak buang sampah..Lepas tu, tak silap aku, dia cakap ngan ibu dia macam ni...

IBU, SAMPAH NI KAN BOLEH BUANG DALAM SUNGAI!

"Waterpark" - Street children playing in the Buriganga River in Dhaka, Bangladesh  Contaminated water is the single biggest killer of children in Asia. - www.pubmedcentral.nih.gov (image by Pit Buehler)

picture credit to: SINI

Kau biar betul dik? Kau nak ker mandi dengan sampah macam ni satu hari nanti?
(wah..tetiba pulak kan?)


Aku yang sedang menikmati aiskrim masa tu, agak terkejut lah.. Biar betul budak ni? Tak pernah dididik dengan kesedaran tentang alam sekitar kah?

Tapi, aku suka cara ibu dia.. Ibu dia ada cakap sebelum tu macam ni..

SAMPAH JANGAN BUANG MERATA-RATA..BUANG DALAM BAKUL NI
(bakul barang yang dia bawak)


Wah..bagus seh ibu dia ni.. Memang ada kesederan SIVIK.. Tahniah makcik...Agak-agak ibu tu boleh menang award macam ni tak?

62208442

picture credit to: SINI

wah..makcik bangga sebab dapat jaga kebersihan sungai.. Thanks for this award..kepada ibu, ayah, dan kawan-kawan di kampung.. saya menang!!!!





Tapi, aku cuma tak puas hati dengan budak tu lah..Takpew, mungkin budk tu masih kecik dan tak tahu apa-apa lagi kan? Semoga satu hari nanti dia akan sedar tentang tanggungjawabnya bersma-sama menjaga alam ciptaan Allah S.W.T ini..Amin..

Anyway, SELAMAT MENYAMBUT HARI TANPA TEMBAKAU SEDUNIA...huhuhu..
Bersama-sama menjaga alam ini..
Pesanan ikhlas dibawakan oleh CIKGUFIQ PRODUCTION..

5 comments:

Budak Botak said...

Jaga alam sekitar untuk generasi akan datang gak kan. he3...

Entry terbaru -> 10 Kemalangan Paling Mahal Dalam Sejarah Manusia... (",)

Opah Kentang said...

kalau mak dye cakap buang je sampah tu kat sungai.memg nak kene maki orang tu!

seronoknyer cikgu fiq ronda satu melaka ye :P

qasehraihan said...

eiii...geli tgk gambar tu kan cikgu fiq...
best la alunan biola ni...

hai lama xdatang cni..sori..
bz kejar penghutang xbayar utang..

tau sapa penghutang tu??

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/06/entry-panas-hati-pendekar-berkuda.html

Munira Muhiyddin said...

budak tu memerlukan guru tadika yg berkualiti rasanya. ehem ehem. *tetibe*

Mahfuzah Mahmud said...

cikgu...gmabr tuu.. err... india mari ke??? huiyoo... sangat2 merbahaya...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails