Sunday, July 3, 2011

PROSES ULAT MENJADI KUPU-KUPU..PERNAH TENGOK?

Assalamualaikum...

Selamat datang ke kelas Biologi pada hari ini.. Untuk kelas kita pada hari ini, cikgu ingin mengajar tentang KEPOMPONG.. Siapa di sini yang tahu apa itu kepompong? Yes.... bagus... Ok, buka buku nota anda, salin apa yang cikgu tulis kat papan hitam ni yer....Dah sedia? Jom kita tengok...



Dari ulat, mula membentuk pra kepompong...



Tengok tu..sudah mula hendak membentuk kepompong...


Mulut dan Kakinya Menjadi tak Berfungsi sebab dah nak mula berkepompong....:



Wah...Ternyata di dalam kepompong, terbentuk lagi kepompong yang baru.

Sebuah Kepompong Baru, Mulai Terbentuk:


10 Hari Kemudian Kulit Tua Ulat Ini Terlihat:


Kulit kepompong menjadi Semakin Longgar, Luruh dan Membentang:

Garis ini muncul sebagai tanda kepada kepompong yang baru...

Kepumpung yang baru menyatu di belakang kepala dan berlanjut:


lagi....


lagi...


dan lagi...


terus...


tambah lagi...


Jangan bosan...


terus.... yes..yes...


lagi..yes...


dan....


oh.....


Maka..sedang bermula untuk menjadi kupu-kupu yang sebenar...Wah...mesti cantik kan?

Ha, nak tahu kupu-kupu sebenar? Search lah kat google...huhuhhu :)


Ok, itu sahaja pelajaran kita untuk hari ini.. Semua dah faham?
Aku ingat lagi dulu, bila jumpa jerk kepompong, aku suka kacau kepompong tu.. Jahat kan? hurm....... :)

anyway, credit to: SINI


2 comments:

cik nanie saat :) said...

wahhhh.. menarik beb! ta penah te pikir nk tgok proses dia..

btw, nice info dude :)

emieysandra said...

teringat lagu rama-rama..

cer cikgu fiq nyanyi, ehehe..klu xtahu, cube la seacrh..lagu kanak2, cikgu kne tau, huhu~

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails