Saturday, September 10, 2011

PEMENANG POSTER FILEM TERBAIK ANUGERAH FESTIVAL FILEM MALAYSIA (Dulu - Kini)

Assalamualaikum....

Adakah anda semua berminat menonton filem? Wah.,. mesti ramai giler kan? Kadang-kadang kita rasa nak menonton sesuatu filem tu disebabkan oleh posternya kan? Kadang-kadang kita juga sering tertipu dengan poster kan? Konon poster menarik, tapi folem macam hampeh.... Ada juga poster biasa jerk, tapi filem memang meletop-letop...

Aritu, roomate aku bagitau aku yang FILEM SUSUK pernah menang ANUGERAH POSTER TERBAIK.. wah, aku rasa macam teruja.. Terus search kat internet.. Sebab nak tahu pemenang2 yang lain pulak kan.. Lepas tu aku terjumpa blog FILEM KLASIK MALAYSIA.. terus excited.. blog ni memang banyak info pasal dunia perfileman negara..Jadi, aku rasa nak kongsi dalam blog aku jugak lah....


Tapi, nak menilai sesuatu poster tu, ada kriterianya.. Bukan main taram jerk...



Antara kreateria yang dinilai dan dipertimbangkan ialah:

* Konsep ilustrasi

* Kegunaan warna

* Gambar montage yang digunakan

* Kegunaan ilustrasi kartun atau karikatur

* Kegunaan gambar pelakon

* Jenis dan ukuran perkataan

* Kesan atau impak sesuatu artwork yang ditonjolkan

dan

* Sama ada poster melambang atau menonjolkan filem berkenaan..

Sekarang, tibalah saat yang ditunggu-tunggu untuk mengetahu poster-poster yang pernah dinobatkan sebagai poster filem terbaik.. Nak tahu? Anugerah ni dari FFM 9 sampai FFM 23...

FFM 9


FFM 10

FFM 11

FFM 12



FFM 13



FFM 14 (filem JOGHO/ JUARA ni, adaptasi dari novel Shahnon Ahmad kalau tak silap aku..)


FFM 15

FFM 16

FFM 17


FFM 18


FFM 19


FFM 20

FFM 21



FFM 22




FFM 23


wAH...Mantap kan semua poster yang menang tu? Tapi, aku rasa, aku paling suka dengan poster GUBRA, SEPET,SUSUK, EMBUN dan WANITA BERTUDUNG HITAM...

Korang pulak? huuhhuhuh..

Anyway, ucapan terima kasih dan sekalung penghargaan kepada BLOG FILEM KLASIK MALAYSIA :)


4 comments:

~Nana 귀여운~ said...

terbaik..:)

Syafiq said...

Tak berapa berkenan dengan poster Mimpi Moon & Lang Buana. agak2 saperlah lagi dalam pencalonan waktu tuh. AHAHHA

emieysandra said...

sume cantik2! clap! clap!


fiq, dh lupe akak ker??? >_<"

Anonymous said...

kalau tak silap
festival filem malaysia ke-24
akan diadakan bulan november ini.
poster filem siapa pula yang akan menang.
tunggu.....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails