Friday, October 28, 2011

10 ADEGAN YANG SERING ADA DALAM DRAMA MELAYU

Assalamualaikum.....

Apa khabar semua? Pasti ada di antara korang yang baru lepas tu tengok drama kan? Drama apa? Aku baru tengok citer TEROWONG kat TV3 tadi.. Episod kali ni pasal pontianak.. Not bad lah.. Ha, sebut pasal drama, mesti korang perasa ada antara adegan dalam drama, yang dah biasa diulang tayang dalam beberapa buah drama kan? Nak tahu apa? Jom kita tengok satu persatu...
Gigih woo aku taip kat Microsoft Word, then tempek kat blog ni.. huhu

1.     Adegan orang yang menghentikan sebuah pernikahan. Biasanya ketika Tok Imam bertanya pada para saksi, "Sah para saksi?", tiba tiba ada watak lain yang menjerit dari jauh............"Tunggu!" Untuk menggagalkan pernikahan. Dan yang paling penting, lepas tu mesti IKLAN!!!!

2.     Adegan sedih bila wanita masuk bilik,, tengok laki dia curang… terus lari keluar rumah (Biasanya masa ni, turun hujan sampai basah kuyup..dramatik giler... pastu mesti ada lagu sedih terpasang…

3.     Adegan watak utama yang sedang mencari watak lainnya macam (kekasih, ayah, ibu, atau orang lain yang disayanginya) namun belum jumpa gak, padahal orang yang dia cari tu dah ada kat belakang dia atau dekat ngan dia.. Tapi, still tak jumpa gak, disebabkan ada halangan lain.. (saja nak wat penonton suspen..lepas tu penonton akan menjerit.. BELAKANG KAU LAH BODOH..BODOH LAH KAU TAK NAMPAK ORANG TU..hahah..

4.      Adegan wanita yang menyiram pakwe dia dengan air minuman sebab pakwe dia TERKANTOI curang dengan pompuan lain.. Selalunya adegan ni berlaku kat restoren... Pastu mesti pakwe dia nak kejar balik pompuan tu, pompuan tu berhenti dan tampar laki tu…

5.     Adegan orang yang meyelamatkan seorang pompuan yang kena ragut.. Mesti kejar-kejar sikit, lepas tu dapat gak tangkat peragut tu.. Bila jumpa kat pompuan tu, pompuan tu nak bagi duit, mesti dia taknak… Last2, mereka bercinta..


6.     Adegan kecelakaan yang sangat SENGAL.. Dah tahu ada kereta nak langgar dia, dia boleh plak duk tercegat kat jalan tu, sambil menjerit.. Penonton plak akan menjerit.. HATI-HATI!!!! BELAKANG ADA KERETA!! BODOHLAH KAU..ASAL TAK LARI? Haahahhaa..

7.     Adegan penjahat yang main kejar-kejar dengan watak utama.. Lepas tu, boleh plak berhenti, sambil pandang dengan muka yang geram dan menjerit.. WOI!!!! JANGAN LARI!!!

8.     Kalau ada firasat buruk tentang kemalangan , mesti tetiba gelas pecah.. Konon-konon ada benda buruk.. huhuhuh.. Selalu adegan ni ada.. Tapi, kalau dalam citer SUPERMAK episode akhir aritu, bakul baju plak terjatuh.. heheeh..

9.     Pada awal cerita, si perempuan akan menyampah giler ngan si lelaki, last-last diorang kapel plak..

10.  Yang ni aku paling menyampah, kalau ada adegan kena bunuh, orang yang datang tengok mayat yang terbaring tu, mesti nak pegang atau cabut pisau yang terpacak kat perut orang kena bunuh tu.. Pastu, mesti dia yang dituduh membunuh sebab ada cap jari kat pisau tu.. Masa tu, aku memang menjerit, YANG KAU PEGANG PISAU TU BUAT APA NGEK????

       Hahahahaah.. Betul tak? Banyak kali ada dalam drama Melayu kan? Tapi, bagi aku, sekarang aku melihat bahawa ada antara beberapa buah drama yang cuba keluar dari adegan yang dipanggil KLISE ni...  Contoh drama selalunya yang dibawah KABIR BHATIA.. Aku suka setiap karya yang dia hasilkan..Lagi satu, aku suka sentuhan ERMA FATIMA dalam TERSASAR DI JALANMU.. sangat mantap... Semoga industri drama negara, akan lebih terbaik dan mantap.. Sama-sama kita saksikan ANUGERAH SKRIN 4. NOVEMBER kalau tak silap aku... :)

18 comments:

yayat said...

tgok cite sinetron ke hape ni.hahahaha..

SufatihaNur said...

hahahaha...mmg sgt betul....adegan wajib..kalo xde dosa..hehe

rutikeben said...

hahahahah semua betol ,adegan yang berulang2

emieysandra said...

rajin lak fiq dok perati sume nih. ni ha..citer terowong td mcm kureng je, last2 tunjuk..cerita ini sbg pengajaran, mne pengjarannye? nk suruh kite p'cye lak yg dunia pontianak tu ade mcm twilight k?

diya jamal said...

biasa lah tu. klise. nape? ko ada suggestion lain ke?

tunz said...

bagus batul la cikgu fiq....

Cik Nuyu said...

wah..fiq.. bgus2... leh jadi pengkritik drma/muvie.. hehee...

Lea Isnawi said...

hahahaha

betul2.
kdg2 boleh agak tu sume kan

Cik Aied said...

haha..aku suka yg no 6 dgn no 10...sengal gilaaaa...mcm nak maki je kalau ada part tu dlm cerita..haha

Sha. N. said...

Hahahaha..

Siap detail situasi kejadian..
Ni mesti selalu tgk tv ni..haha

Muhammad Ariff Mohamad Nizam said...

hahaha.

terbaiklah.blh jadi pngkritik filem & drama ni.hahaha.betul sgt kesemua yg dinyatakan tu.hehe. :))

Unknown said...

SALAM,
SEBAGAI PENDIDIK DAN PENGARAH FILEM ... KOMBINASI YANG TERBAIK UTK CIKGUFIQ

Anonymous said...

yg last tu wat aku tergelak besar:D haha

Jadzwah Adawiyah said...

ahaha,, mmang btul,, n lucu gak,,

Puan Surina Rashid said...

selalu macam tulah.. T___T

Puan Surina Rashid said...

selalu macam tulah.. T___T

sugar2 kapas strawberry said...

typical malay drama..hahaha..ala korean drama pon lebih kurang je

Anonymous said...

no.6 tu salah...mmg bkn sengal...dulu aku anggap mmg sengal tp lepas alami baru aku tau knp diorg tercegat je...sbb mmg kaku gler...xtau nk watpe mase tu...rase trgamam...sbb tu asyik trcegat kat situ...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails