Tuesday, October 11, 2011

SURAT CINTA TERTUA DI DUNIA BERUSIA 4200 TAHUN DITEMUKAN!

Assalamualaikum....

Ha, tadi seperti biasa, aku berjalan-jalan di dunia maya.. Lepas tu, aku tertarik dengar artikel SURAT CINTA TERTUA DI DUNIA... Ha, surat cinta yang ditemukan ni, berusia 4200 tahun.. Lama tu beb..


Surat cinta tertua di dunia yang pernah ditemukan ini, berasal dari sekitar masa 2200 SM di lembah Niffer 150 km dari kota Baghdad, Iraq. Penemuan ini berdasarkan penggalian arkeologi sekitar tahun 1889 oleh Noah Kramer Profesor dari Philadelphia University. Pada awalnya arkeolog menemukan sekitar 70 ribu artifak berbahasa Sumeria yang pada saat itu masih belum lagi dapat diterjemahkan pengertiannya dari bahasa tersebut.


 58 tahun setelah penemuan tersebut, sumerolog (ahli bahasa Sumeria ) terkenal di dunia yang bernama Muazzez Longsor dan Hatice mencuba menerjemahkan maksud yang terkandung dalam artifak tersebut. Artifak tersebut berbentuk seperi plat yang diperbuat dari batu. Bila melihatnya, sebagai orang biasa yang tak tahu bahasa Sumeria, pasti kita tidak akan tahu maksud dan maksud disebalik surat tersebut.

Korang nak tengok tak surat cinta tertua di dunia itu..? Meh tengok bawah ni...


Ha, korang faham tak? Huhuhu.... Sebenarnya, surat ni ditulis oleh seorang pendeta tinggi bangsa Sumeria bernama Inanna yang ditujukan khas buat Sang Raja yang telah menjadi suaminya pada malam pernikahan mereka. 

Ala, dah jadi adat orang Sumeria, pada malam pernikahan, si Isteri kena buat puisi cinta untuk suami.. Wah..kalau kat Malaysia , malam pernikahan ada tak buat puisi untuk suami macam ni yer... Huhhuhu.. (tetiba aku pikir lain plak.. Astaghfirullahalazim..)

Ha, ni pulak, pengertian yang telah diterjemahkan ke dalam bahsa Inggeris.. Agak2nya guna GOOGLE TRANSLATE kotttt.. huhuhuh..

Bridegroom, dear to my heart, 
Goodly is your beauty, honeysweet,
Lion, dear to my heart,
Goodly is your beauty, honeysweet.
You have captivated me,
Let me stand tremblingly before you.

Bridegroom, I would be taken by you to the bedchamber,
You have captivated me,
Let me stand tremblingly before you.
Lion, I would be taken by you to the bedchamber.

Bridegroom, let me caress you,
My precious caress is more savory than honey,
In the bedchamber, honey-filled,
Let me enjoy your goodly beauty,
Lion, let me caress you,
My precious caress is more savory than honey.

Bridegroom, you have taken your pleasure of me,
Tell my mother, she will give you delicacies,
My father, he will give you gifts.
Your spirit, I know where to cheer your spirit,

Bridegroom, sleep in our house until dawn,
Your heart, I know where to gladden your heart,
Lion, sleep in our house until dawn.
You, because you love me,
Give me pray of your caresses,
My lord god, my lord protector,
My Shu-Sin, who gladdens Enlil’s heart,
Give my pray of your caresses.
Your place goodly as honey, pray lay your hand on it,
Bring your hand over like a gishban-garment,
Cup your hand over it like a gishban-sikin-garment.

Ha, faham tak? Kalau tak faham, korang pergi translate kat GOOGLE TRANSLATE.. huhuhh.. 

Sekarang, surat ni berada di Muzium Arkeologi Istanbul Turki..


Sebenarnya, kita sendiri tahu bahawa cinta yang pertama antara lelaki dan wanita ialah Cinta Adam dan Hawa.. Bagaimana, mereka diperdaya oleh syaitan durjana, dicampakkan ke dunia, dipisahkan, dan bertemu semula.. Dan kitalah sememangnya 
merupakan keturunan mereka...

credit to: SINI



3 comments:

~Nana 귀여운~ said...

x faham lanngsung la..nasib baik ade terjemahan..huhu

Cik Bambam said...

jenuh nak translate aih.. hehehe

Niena Pengembara Ilahi said...

singgah ke blog seorg bakal guru :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails