Saturday, November 26, 2011

DOKTOR YANG MEMBEDAH DIRINYA SENDIRI

Assalamualaikum...

Tahukah anda bahawa ada doktor yang pernah membedah dirinya sendiri? Ha..mesti amazing kan? Menurut citer yang aku baca, ceritanya macam ni..

Seorang doktor yang berumur 27 tahun bernama DR. LEONID ROGOZOV yang telah ditempatkan ketika ekspedisi di Antartika pada tahun 1961 terpaksa melakukan pembedahan usus terhadap badannya sendiri.. Ha, sebabnya adalah situasi yang sangat menyulitkan... Cuaca buruk yang melanda menyebabkan dia susah nak minta bantuan.. Lagipun dia sorang jerk doktor kat sana.. So, nak tak nak,dengan demam dan sakit di bahagian kanan bawah perut terpaksalah dia membedah dirinya sendiri..


Dia telah dibantu oleh rakan-rakannya yang merupakan satu team dengan dia kat sana.. Sorang tu ahli meteorologi dan sorang lagi tu ahli apa ntah... Then, dengan bius lokal serta alat-alat perubatan yang ada kat situ, dia pun mula membuat bedahan sepanjang 12 cm kat perut dia, menyuntik antibiotik sendiri ke rongga perut dan mengeluarkan usus yang meradang tu... 


nampak cam kena sunat pun ada kan? huhuhhu...


Tapi, doktor tu tak terus menerus melakukan pembedahan, sebab selepas 30 minit dia berhenti seketika kerana pening dan penglihatannya mula samar-samar.. Lepas tu, dia sambung balik.. Pembedahan tu berjalan dalam masa 1 JAM SAHAJA.... Lepas 5 hari, dia semakin pulih dan dua hari berikutnya, jahitannya dilepaskan...

Wah..mantap kan? Bayangkan kalau kita macam tu kan? Yang laki kononnya, masa kecik-kecik dulu, ada yang berani sunat dirinya sendiri? Huhuhu.... :)

CREDIT TO: SINI

4 comments:

Nurul Aini Norazman said...

uhhh kental giler,.tadi baru je lepas baca pasal ibu belah perut sndri tuk lahirkan anak,.adehhhh ngeriii

NUR AYNIE said...

seriusly amazingggggg....

~Nana BamBam~ said...

omakaih....hebat betol la doktor tuh...amazing :)

emieysandra said...

hebatnyer doktor tu..*nasib bek gmbar xngeri sangat =.='

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails