Saturday, February 16, 2013

ATOK, KENAPA ORANG YANG BACA KHUTBAH, KENA PEGANG KAYU? (situasi comel ketika solat Jumaat)

Assalamualaikum.......

Sebenarnya cerita ni dipostkan oleh kawan aku SYED FAHMI AKMAL kat FB dia.. lepas tu, aku cakap lah nak masukkan dalam blog aku.. Dia kata boleh.. lepas tu dia suruh masukkan cepat-cepat.. hahaahahah.. Katanya nak mencapub..Hahhahaha... Mesti dia feeling-feeling menang rancangan THE BIGGEST LOSER kan? Padahal....ooooooooopppssss..tak boleh cerca.. nanti aku plak yang kena... Sorry..


Ni lah kawan aku Syed Fahmi Akmal tu.. Bukan yang hijau tu tau..Aku rembat gambar ni kat FB dia... Aritu dia upload gambar ni kat FB, aku cakap SERUPA!!! hahahaahahaha....

Paperpown, korang dah bersedia untuk mengikuti pengalamannya kat solat jumaat semalam? Aku bayangkan situasi ni comel ala-ala macam iklan PETRONAS tau.. So, korang kena bayangkan jugak cam aku bayangkan tau.. Baru ada feel..huhu

Ada sorang kanak-kanak around 4-5 tahun (tak payah tanya laki atau pompuan..mestilah laki..kan?).. Budak ni pergi solat Jumaat dengan atok dia.. Masa tengah nak tunggu azan berkumandang, budak ni pun bertanya ngan atok dia (kira diowng ni pergi solat Jumaat awal lah..bagus kan?)

Kanak2 : Tok..tok..Kenapa orang yang baca tu kena pegang kayu tu? Kalau dia tak pegang jadi apa?

 Atok : Sebab memang kena pegang, Nabi suruh.


Kanak2 : Tok..Tok.. boleh dak orang cina jadi orang "English"?


  Atok   : Boleh. tapi kita orang Islam tak boleh.


Kanak2
: Tok.. tok... memang wajib ker salam lepas solat? Kalau budak2 pun kena salam jugak ker? Kalau tak salam jadi apa?


 Atok  : Kena laa salam sebab kita kan orang Islam...

Tetiba azan berkumandang, kanak-kanak tersebut terus menghadap kiblat dan diam tanpa berkata-kata, lantas khusyuk mendengar khutbah yang disampaikan..


Ha... comel kan?Aku bayangkan budak tu comel macam ni? Boleh?


So,  Faham tak moral of the story? Moralnya kalau ada budak-budak kecik yang tanya soalan yang jenis cam tu..Jangan kau hempuk dia ngan batang kayu plak.. Kita kena cakap elok-elok dan gunakan bahasa serta analogi (perbandingan) yang mudah.. Supaya budak tu lebih faham.. Budak tu akan ingat tau bila dia besar nanti... huhu...
 

6 comments:

cik chinta said...

mcm2 sokln budk2

Vee Lea said...

Lol.. Haha. Thats cute ;D

fifie said...

Budak budak memang macam tu suka bertanya maklumlah diorang kena observant. Huhu tapi baguslah dari yang senyap je.

Nick Nashram said...

orang kata budak dari kecik ni la nak asuh..bila besa diorang dah paham..ni kalo dah besa baru nak ajar memang payah la..haha

Chic Na said...

kanak2 mmg penuh dgn sifat ingin tahu. kdg2 soalan diorang tak masuk akal. heheh..

Lyana's Page said...

mcm2 soalan budak2 ni tanya.. kdg2 jenuh juga nak jawab. kdg2 xtahu jwpn apa nk bg pada dorg, yalah tak byk ilum lg kn.. hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails